maandag 27 februari 2012

The day after ... een vrouw en haar bedrijf in ontwikkeling


Het is ‘the day after’ en ik word wakker. Niet alleen uit mijn slaap, moor ook letterlijk wakker uit de pitch-flow. Waarom moet het in 3 minuten? Waarom mag een pitch maar 3 minuten duren? Wat is het doel daarvan?
Gisteren was ik een van pitch-preneurs bij het The Next Women Pitching & Networking Event. Een prachtig initiatief van Simone Brummelhuis, voorzitter van het business magazine The Next Women, gesponsord door het Ministerie van Economische Zaken.
Tijdens deze events wordt vrouwelijke ondernemers geleerd om goed te pitchen en kunnen zij hun pitch doen voor een panel van maar liefst 8 investeerders en een 100-koppig publiek.  Mocht het begrip ‘pitch’ onduidelijk voor je zijn, in het kort gezegd is het een presentatie van jouw bedrijfsidee om investeerders te interesseren om te investeren in je bedrijf.
Enfin, toen ik de aankondiging van dit event las, besloot ik mee te doen. Goed mijn eigen ontwikkeling en voor mijn bedrijf. Dus, ingeschreven, keurig bevestigd gekregen, publiekskaartjes besteld voor een aantal supporters en het feest kon beginnen. En een feest is het gebleken, de eerste leerronden vonden al plaats voor het daadwerkelijke event. Ik ontving uitleg over pitchen en of ik de eerste versie svp uiterlijk die datum wilde inleveren. Zo gezegd, zo gedaan. Bleek dat een van de investeerders al naar de presentatie zou kijken en feedback geven, super! Feedback gekregen (waardeloze pitch) en vervolgens feedback verwerken tot een echt wel goede pitch en dan checken ‘hoe lang duurt het om dit te vertellen’. Ik ben uren, echt uren, bezig geweest om dit binnen de gestelde 3 minuten te krijgen, en uiteindelijk lukte het me. Yes!
Op de dag van het event kregen de pitch-preneurs ’s morgens eerst een workshop waarin een volgende feedbackronde was opgenomen. Een voor een deden we onze pitch en kregen er feedback op. En terwijl ik toch bloed, zweet en bijna tranen had geinvesteerd in mijn 3 minuten, bleek het in het ‘echie’ opeens 6 minuten te duren: ships. En gelukkig ook veel herkenning, want de andere pitch-preneurs deden er ook veel langer over. Echt, pitchen is een vak apart. Dus, weer prima feedback gekregen en verwerkt, te zeggen woorden onder de loep nemen, en de vernieuwde pitch.ppt inleveren.
’s Middags deden we de ‘echte’ pitches voor het panel van investeerders en publiek, gevolgd door zinnige vragen door de heren en dames investeerders. Mooi om te zien hoe we gegroeid waren. En toch, maar 1 van de 11 pitches lukte binnen de 3 minuten. En echt, de ideeen en presentaties waren boeiend genoeg om nog langer naar te willen luisteren.
Ik heb zo ontzettend gepuzzled over hoe ik toch de kern van mijn bedrijf, mijn team, mezelf en mijn vraag aan de investeerders binnen die tijd over de buhne kon krijgen. Daar gedurende de voorbereidingsweek, tijdens de workshop en ook tijdens de netwerkborrel na afloop, over gesproken met anderen. Waarom lukte dat toch niet. Totdat ik vanmorgen wakker werd, en echt het eerste dat ik dacht was, waarom moet het eigenlijk binnen 3 minuten. Wie heeft dat ooit bedacht? Wat is het doel of nut daarvan? Hoe werkt dat bij investeerders? Wat levert dat op voor hen en hoe beslissen ze? Want echt, van alle investeerders en business plan feedbackers die ik heb gesproken in de afgelopen jaren, geeft ieder zijn eigen feedback. Waar de een zegt pas het zo aan, zegt de ander dat juist vooral zo te laten.
Het puzzelt me, en ik vind er zelf nog geen antwoord op. Dus roep ik graag jullie hulp in: waarom mag een pitch maar 3 minuten duren? Als er ooit bedacht is 3, kunnen we nu toch bedenken dat het bijvoorbeeld 10 wordt? Ik zeg doen! Tenzij er natuurlijk echt echt echt dringende redenen zijn, waarom het in die 3 minuten moet. Hoe denken jullie hierover? Hebben jullie de antwoorden voor mij? Ik hoor het graag!

1 opmerking:

Jan zei

Een pitch heeft geen vaste duur. Pitch is kort voor elevator pitch, de tijd die je hebt om iemand voor jou te interesseren in de tijd dat je met elkaar in de lift staat. Ik ken ook pitches van 1 minuut.

Hier is gekozen voor 3 minuten waardoor je "veel" tijd hebt, om je verhaal te doen.

Maar zo te lezen een belangrijk leertraject waarin je tot de kern van jezelf en je bedrijf bent doorgedrongen.

Jan