zondag 29 januari 2012

Teveel coaches!? Huh??


Bizar op hoeveel verschillende plekken er opeens gesproken wordt over dat er teveel coaches zouden zijn: LinkedIn Tijdschrift voor Coaching, coaches onderling. Ik snap daar niets van. Kijk naar de maatschappelijke ontwikkelingen waar we middenin zitten. Kijk naar de struggle van veel mensen om te overleven in een tijd waarin alles op de schop lijkt te gaan. Daar zijn toch juist coaches bij nodig. Professionals die samen met de coachee kijken naar wat er speelt in zijn leven, daarover ontdekkingen laten doen, op basis waarvan de coachee weer meer zichzelf wordt en met meer plezier en resultaat zijn leven leeft.
Dat er teveel coaches zijn die te laconiek met hun vak omgaan, dat is wel wat ik zie en hoor. ‘Ik doe het maar een paar dagen hoor, meer lukt toch niet’, ‘Ik vraag maar weinig, want tsja anders komt er niemand’, ‘Ik weet alles al hoor, ik hoef zelf niet meer gecoacht te worden. Ik heb al zoveel geleerd’. Allemaal bullshit.
Weten waarom je coacht, waar jouw bijdrage ligt en vooral scherp blijven op jezelf en continue blijven ontwikkelen, ook in het product dat je biedt, dat zijn kritische succesfactoren voor een kwalitatief goede coach. Dan bied je werkelijk waarde. En in die laatste woorden, waarde bieden, ligt volgens mij een cruciale belemmering voor mensen om als professionele coach succesvol aan het werk te zijn. Zolang een coach als mens nog niet overtuigd is dat hij waarde biedt, door gewoon te zijn wie hij is, omdat hij ergens in zijn eigen informationele systeem heeft opgeslagen dat hij dat toch niet waard is, dan houdt hij zichzelf onbewust flink tegen. Want waarom zou je maar 2 dagen in de week ‘billable’ kunnen werken als coach en er daarom een baan bij moeten hebben. Waarom zou je niet een goed tarief kunnen vragen? Kijk eens wat jouw begeleiding aan moois kan opleveren, dat is vaak niet in geld uit te drukken. Kom op coaches! Hoe kan een potentiele coachee weten dat coaching hem veel goeds zal brengen en dus waarde heeft, als de coach dat zelf niet voelt. Ken je eigen waarde, werk daaraan en heroverweeg dan nog eens de bijdrage die je levert aan je coachees. Als jouw bijdrage aan deze wereld ligt in het begeleiden van mensen, dan ben je het verplicht om dat ook met vol commitment te doen. Go for it!

4 opmerkingen:

Monique Kroes zei

Je slaat weer de spijker op z'n kop :-)

Cees Bosschaart zei

Helma, Ik ben het helmaal met je eens!

Helma Lieberwerth zei

Ha Monique, dankjewel voor je reactie!

Helma Lieberwerth zei

Ha Cees, dankjewel voor jouw reactie!